Uusi innovaatio renkaiden lavaukseen

15.3.2007

Renkaita pystytään nyt lavaamaan automaattisesti robotilla ns. rick-rack-kuvioon.

Cimcorpin uusi innovaatio liittyy läheisesti yhtiön varastointi- ja keräilysovelluksiin. Renkaita lastataan rengastehtaissa varastohäkkeihin kolmella eri tavalla. Ne voivat olla vaaka-asennossa pinoissa päällekkäin tai kallellaan lomittain (rick-rack) tai pystyasennossa riveissä rinnakkaan. Rick-rack-kuvio on taloudellisin, sillä siinä voidaan lavatila käyttää parhaiten hyödyksi. Cimcorpin ratkaisussa optimaalinen lavauskuvio luodaan kullekin rengastyypille automaattisesti renkaan 3D-mallin avulla.

Cimcorpin automaattinen renkaiden lavaus rick-rack-kuvioon

Automaattinen renkaiden lastaus lavoille tai häkkeihin kuuluu oleellisena osana Cimcorpin TyrePick-lajittelu- ja varastointijärjestelmään. TyrePick-robotti lajittelee tarkastuskoneilta saapuvat renkaat välivarastoon robotin alle tyyppi- ja laatuluokkakohtaisiin pinoihin. Renkaan tunnistus tapahtuu esim. viivakoodin avulla. Pinojen valmistuttua TyrePick siirtää ne kuljettimelle siirrettäväksi häkkien lastausasemaan.

Häkkien lastaus voidaan käynnistää kahdella tavalla. Se voi tapahtua automaattisesti aina, kun häkillinen samaa tyyppiä ja laatuluokkaa olevia renkaita on valmiina tai käyttäjä voi tilata välivarastosta haluamiaan renkaita.

Automaattinen häkkien lastaus on huomattavasti ergonomisempaa kuin käsin lastaus. Se säästää kustannuksia ja virtaviivaistaa renkaan käsittelyn logistiikkaa valmistusprosessissa. Automaation avulla saavutetaan ajantasainen varastonhallinta, joten tuotteita pystytään jäljittämään koko valmistusprosessin ajan.

Cimcorpin roboteista koostuva lajittelu-, varastointi- ja lavaussolu

Kahdesta TyrePick-robotista ja yleisrobotista koostuvan lajittelu-, varastointi- ja lavaussolun kapasiteetti on 10000 rengasta päivässä. Soluja voidaan lisätä joustavasti asiakkaan kapasiteettitarpeiden mukaan.