Cimcorp automatisoi Fazerin Lahden lähettämön

5.5.2004

Fazer Leipomot automatisoi Oululaisen leipomon lähettämön Lahdessa. Cimcorp Oy toimittaa laajan robottipohjaisen automaatiojärjestelmän leipomotuotteiden laatikointiin ja keräilyyn, jolla tehostetaan lähettömän toimintaa vastaamaan kiristyvän kilpailun haasteisiin.

Fazerille toimitettava järjestelmä sisältää laajan automaatiokokonaisuuden, johon kuuluvat leipien automaattinen laatikointi kahdeksalta tuotantolinjalta sekä muun mm. viipaloinnista tulevan tuotevirran hallinta. Pakatut leipälaatikot kulkevat automaattisesti tuotantolinjoilta lähettämöön, joka toteutetaan MultiPick®-robottiteknologiaan perustuvalla ratkaisulla. Järjestelmää palvelee lisäksi automaattinen tyhjälaatikkovarasto, johon sovelletaan yhtiön kehittämää EmptyPickTM-robottiratkaisua.

Kokonaisjärjestelmää ohjaa Cimcorp Oy:n kehittämä MP-OPSTM-ohjausjärjestelmä, joka hallitsee laatikoinnin, varastoinnin, keräilyn sekä näiden väliset materiaalivirrat ja lisäksi toimii reaaliaikaisessa yhteydessä Fazerin myynnin- ja toiminnanohjausjärjestelmään.

Uusi järjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain vuodesta 2004 alkaen. Cimcorp toimittaa laitteet avaimet käteen -periaatteella eli vastaa myös niiden asennuksesta ja käyttöönotosta. Kaupan arvo on noin 7 miljoonaa euroa.