Cimcorp 3D Shuttle livenä CeMATissa

14.4.2014

CeMAT-messujen kävijät pääsevät ihastelemaan Cimcorpin robotteja Hannoverissa 19.-23.5. Uudet sovellukset tehostavat elintarvikkeiden ja verkkokaupan tuotteiden jakelua.

Cimorpin osaston G23, halli 27, vetonaulana on Cimcorp 3D Shuttle™, innovatiivinen goods-to-person-keräilyjärjestelmä. MultiPick®-portaalirobottiin lisätty “shuttle”-ominaisuus tekee Cimcorpin robottitekniikasta erinomaisen välivarastointi- ja keräilyratkaisun päivittäistavaroiden ja verkkokaupan jakelukeskuksiin. Ratkaisussa robotti jättää varastosta poimimansa tuotelaatikon heti shuttlelle, joka kuljettaa sen pikapikaa kuljettimelle vietäväksi keräilyasemaan. Tuotelaatikoiden nopea nouto varastosta tekee keräilystä kuusi kertaa tehokkaampaa manuaaliseen järjestelmään verrattuna.

Ylivoimaisia hyötyjä

Cimcorp 3D Shuttle™ tarjoaa jakelijoille useita hyötyjä. Nopean käsittelyn, oikean sekvensoinnin ja ergonomisen keräilyn ansiosta jakelukeskuksessa pystytään keräilemään enemmän tilauksia ja parantamaan keräilyn tarkkuutta. Cimcorpin konsepti poikkeaa kilpailevista ratkaisuista siinä, ettei siinä tarvita lainkaan varastohyllyjä, koska tuotteet ovat pinoissa lattialla robotin alla. Siksi ei tarvita myöskään kalliita sprinkler-järjestelmiä. Cimcorp 3D Shuttlella saavutetaan erinomainen kustannus/varastokapasiteetti-suhde. Joustavuutensa ansiosta se mukautuu helposti kausivaihteluihin sekä muihin mahdollisiin tulevaisuuden muutoksiin, kuten tilausrakenteen ja varastomäärien vaihteluihin.

Tuoretuotteiden jakelu

Cimcorp 3D Shuttle™ soveltuu mainiosti verkkokaupan ja kuivan päivittäistavaran jakeluun. Tuoretuotteiden jakelussa on kuitenkin erilaiset haasteet. Cimcorpin MultiPick®-robottijärjestelmä sopii keräilyyn, silloin kun asiakkaille toimitetaan tavaraa täyslaatikoina. Sovelluksia on mm. meijerien ja leipomoiden lähettämöissä. Niihin sopii täysautomaatio eli Cimcorpin MultiPick®-järjestelmä hoitaa koko lähettämöalueen tavaravirrat automaattisesti. Esimerkkinä tämäntyyppisestä automaatiosta on amerikkalaiselle Kroger-konsernin meijerille parhaillaan toimitettava keräilyjärjestelmä.

Automaatiosaarekkeet

Isoissa päivittäistavaran jakelukeskuksissa on erilaisia keräilytoimintoja, joten kokonaisuutta on vaikea automatisoida täysin. Silloin voidaan osa keräilystä ratkaista ns. automaatiosaarekkeilla. Cimcorpin MultiPick®-järjestelmä toimii erinomaisen hyvin tuoretuotteiden – esimerkiksi vihannesten ja hedelmien sekä lihanjalostustuotteiden – keräilysaarekkeena. Se toimii itsenäisenä kokonaisuutena, joka ottaa tuotteet sisään kuormalavoilla, keräilee asiakastilausten mukaiset lähetykset ja toimittaa ne kuormalavoilla ulos. Järjestelmä nopeuttaa keräilyä ja mahdollistaa tuotteiden jäljitettävyyden. Cimcorp on toimittanut tuoretuotteiden keräilyjärjestelmän mm. Mercadonan uuteen jakelukeskukseen Guadixiin Espanjaan.

Cimcorpin portaalirobotteja käytetään päivittäistavaran ja verkkokaupan jakelukeskuksissa

Cimcorpin portaalirobotteja käytetään nyt päivittäistavaran ja verkkokaupan jakelukeskuksissa